Value Investing Checklists
โพสต์แล้ว: พุธ มิ.ย. 20, 2012 2:27 pm
ไม่แน่ใจว่ามีคนเอามาลงหรือยัง ผมเผื่อเรื่องอื่นๆ ที่น่าสนใจในมุมมองอื่นดูบ้าง คนเขียนชื่อ อตุล กาวานดี เป็นคุณหมอผ่าตัด ท่านไปเห็นการทำงานของนักบินเรื่อง checklist ท่านเลยเอามาปรับใช้ในโรงพยาบาล ผลคือ อัตราความผิดพลาดลงต่ำลง หนังสือเล่มนี้กล่าวถึงนักลงทุนอย่าง Pabai อย่าง Guy Spier สองท่านนี้เคยประมูลกินข้าวกับบัฟเฟตสี่ปีก่อนหมดไปเกือบเจ็ดแสนดอล ราคานั้นต่ำกว่ามูลค่าที่แท้จริงมาก เพราะปีปัจจุบันนี้มีคนประมูลได้กินกับบัฟเฟตถึง 3,456,789 ดอล สิ่งที่เขาได้จากบัฟเฟตคือ mental checklists ผมคุ้นกับระบบ checklist มากเพราะเคยเป้นนักเรียนการบินมาก่อน สำหรับท่านอื่นที่ไม่คุ้นหรืออาจไม่ยอมรับเพราะมันดูง่ายเกินไป ลองคิดอีกมุมครับ หลายท่านคงเคยรู็สึกว่าเจอหุ้นสักตัวที่น่าลงทุนอย่างมากและเอาอารมณ์โลภเข้าไปผูกติดจนละเลยที่จะมองสิ่งบางอย่างไป value investing checklists มันจะทำหน้าที่กรองคววามผิดผลาดของเราตอนที่เราอยู๋ใน greed mode และ fear
mode ได้
เราคุ้นเคยกับ checklists ในทางพุทธศาสนาคือศีลห้ามาอย่างดีแล้ว ในเว็บ Thaivi สิ่งที่อาจารย์นิเวศน์หรือพี่ธันวาเขียน ท่านสมาชิกก็สามารถเลือกมาเป็น ckecklists เฉพาะตัวของท่านได้ ก่อนทำ Checklist ต้องทราบก่อนว่ามันมีหลายแบบอะไรบ้าง สำหรับผม ผมแยกออกเป็น สี่ประเภท ดังนี้ครับ
1. Task Checklist อย่างเช่นงานประจำวันต้องทำอะไรบ้าง ไปจ่ายตลาดต้องซื้ออะไรบ้าง
2. Troubleshooting Checklist เหมือนด้านหลัง manual ของเครื่องใช้ไฟฟ้าที่บอกวิธีแก้ไขเวลาเจอปัญหาต่างๆ .
3. Coordination list เหมือนขั้นตอนในโรงพยาบาลที่ต้องการความร่วมจากหลายฝ่ายในการทำงานร่วมกัน
4. Discipline ckecklist เหมือนศีลห้า ผมจัด investing checklists อยู่ในหัวข้อนี้
เวลาหุ้นตัวไหนไม่ผ่าน checklist ข้อไหน มันเหมือนผมกดปุ่ม Pause ผมก็จะระวังหัวข้อนั้นๆ เป็นพิเศษ เป็น risk management ไปในตัว จะว่าไป checklist มันก็คือส่วนหนึ่งของกำแพงของพอร์ตการลงทุนของเราที่มี margin of safety เสริมกระบวนการตัดสินใจของเราของเรานั่นเองครับ
ผมยกตัวอย่างจากที่อื่นมาให้ดูครับ
Play and Pause Checklist
1. Can I in one sentence say exactly what the company does?
2. Is operating cash flow higher than earnings per share?
3. Is Free Cash Flow/Share higher than dividends paid?
4. Debt to equity below 35%?
5. Debt less than book value?
6. Long Term debt less than 2 times working capital?
7. Is the debt to EBITDA ratio less than 5? (Thanks Guy)
8. What are the debt covenants?
9. When is the debt due?
10. Are Pre-tax margins higher than 15%?
11. Is the Free Cash Flow Margin higher than 10%?
12. Is the current asset ratio greater than 1.5?
13. Is the quick ratio greater than 1?
14. Is there growth in Earnings Per Share?
15. Is management shareholding > 10%?
16. Is the Altman Z score > 3?
17. Does the company have a Piotroski F-Score of more than 7?
18. Is there substantial dilution?
19. What is the Flow ratio (Good < 1.25, Bad > 3)
20. What are management’s incentives?
21. Are management’s salaries too high?
22. What is the bargaining power of suppliers?
23. Is there heavy insider buying?
24. Is there heavy insider selling?
25. Any net share buybacks?
26. Is it a low risk business?
27. Is there high uncertainty?
28. Is it in my circle of competence?
29. Is it a good business?
30. Do I like the management? (Operators, capital allocators, integrity)
31. Is the stock screaming cheap?
32. How capital intensive is the business?
33. Does management have the ability to naturally re-invest in the business at a high return?
34. Is the company highly profitable?
35. Has it got a high return on capital?
36. Has the business got an enormous moat?
37. Is there room for future growth?
38. Does the business have strong cash flow?
39. What has management done with the cash?
40. Where has the Free Cash Flow been invested?
40.1 Share buybacks 40.2 Dividends 40.3 Reinvested in the business
อันนี้เป้นของ Michael Mauboussin ครับ ผมเรียบข้อต่อไปเลยนะครับ
42. What stage of the competitive life cycle is the company in?
43. Is the company currently earning a return above its cost of capital?
44. What is the trend in return on capital - are returns increasing, decreasing, or stable?
45. What is the trend in the company\'s investment spending?
46. What percentage of the industry does each player represent?
47. What is each player\'s level of profitability?
48. What have the historical trends in market share been?
49.How stable is the industry?
50. How stable is market share?
51.What have pricing trends looked like?
52. What class does the industry fall into - fragmented, emerging, mature, declining, international, network, or hypercompetitive?
Five Forces model ที่น้องฮงเคยกล่าวถึงครับ
53. How much leverage do suppliers have?
54. Can companies pass supplier increases to customers?
55. Are there substitute products available?
56. Are there switching costs?
57. How much leverage do buyers have?
58. How informed are the buyers?
หัวข้อนี้ Barriers to Entry ครับ
59. What are the entry and exit rates like in the industry?
60. What are the anticipated reactions of incumbents to new entrants?
61.What is the reputation of incumbents?
62. What is the level of asset specificity?
63. What is the minimum efficient production scale?
64. Is there excess capacity in the industry?
65. Is there a way to differentiate the product?
66. What is the anticipated payoff for a new entrant?
67. Do incumbents have precommitment contracts?
68. Do incumbents have licenses or patents?
69. Are there learning curve benefits in the industry?
60.
70. Is there pricing coordination?
71. What is the industry concentration?
72. What is the size distribution of firms?
73.How similar are the firms (incentives, corporate philosophy, ownership structure)?
74. Is there demand variability?
75. Are there high fixed costs?
76. Is the industry growing?
77. Is the industry vulnerable to disruptive technology?
78. Do new technologies foster product improvements?
79.Is the technology progressing faster than the market\'s needs?
80. Have established players passed the performance threshold?
81. Is the industry organized vertically, or has there been a shift to horizontal markets?
82.Does the firm have production advantages?
83. Is there instability in the business structure?
84. Is there complexity requiring know-how or coordination capabilities?
85. How quickly are the process costs changing?
86. Does the firm have any patents, copyrights, trademarks, etc.?
87. Are there economies of scale?
88. What does the firm\'s distribution scale look like?
89. Are assets and revenue clustered geographically?
90. Are there purchasing advantages with size?
91. Are there economies of scope?
92. Are there diverse research profiles?
93. Are there consumer advantages?
94. Is there habit or horizontal differentiation?
95. Do people prefer the product to competing products?
96. Are there lots of product attributes that customers weigh?
97. Can customers only assess the product through trial?
98. Is there customer lock-in? Are there high switching costs?
99.Is the network radial or interactive?
100.What is the source and longevity of added value?
101. Are there external sources of added value (subsidiaries, tariffs, quotas and competitive or environmental regulations)?
102. Are there complementors to the industry?
102. Is the added value growing because of other companies? Or, do new companies take share from a fixed - value pie?
103. Does the brand increase willingness to pay?
104.Do customers have an emotional connection to the brand?
105. Do customers trust the product because of the name?
106. Does the brand imply social status?