หน้า 1 จากทั้งหมด 1
"price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 12:08 am
โดย imerlot
วันนี้ ฟัง สัมนาทาง tv มีคน พูดถึง ฝรั่ง เป็น "price maker" "ผู้กำหนดราคา"
ส่วนชาวนา เรา เป็น "price taker" "ผู้รับราคา"
..
ประเด็นนี้ น่าสนใจ..
..
นัยว่า
"Consumer Monopoly" หรือ "Market Power"
มีความเป็น "price maker" "ผู้กำหนดราคา" สูง
ส่วน "Commodities" และ "Perfect Competition" ตลาดแข่งขันสมบูรณ์
มีความเป็น "price taker" สูง
เลยมาทบทวน value way..
เกี่ยวกับ
ablility to raise price..
http://theinvestmentsblog.blogspot.com/ ... iness.html
Buffett: The Test of a Good Business
Some excerpts from a lecture* given by Warren Buffett to Notre Dame faculty, MBA students, and undergraduates in 1991.
In the lecture, Buffett says that one way to test the quality of a business is by asking the following question:
"How long does the management have to think before they decide to raise prices?"
If the answer is "not long" then you've probably got a pretty good business. More from the lecture:
You're looking at marvelous business when you look in the mirror and say
"mirror, mirror on the wall, how much should I charge for Coke this fall?"
[And the mirror replies, "More."] That's a great business.
When you say, like we used to in the textile business, when you get down on your knees... [and say] "just another half cent a yard." Then you get up and they say "We won't pay it."
It's just night and day. I mean, if you walk into a drugstore, and you say "I'd like a Hershey bar" and the man says "I don't have any Hershey bars, but I've got this unmarked chocolate bar, and it's a nickel cheaper than a Hershey bar"
you just go across the street and buy a Hershey bar. That is a good business.
The ability to raise prices – the ability to differentiate yourself in a real way, and a real way means you can charge a different price – that makes a great business.
ธุรกิจไทยๆ
อันไหนเอา ต.ย นอกตลาดก่อน จะได้ไม่ ชี้นำ
ถ้าพรุ่งนี้ ขึ้น ราคา 20% เช่น จาก 8 เป็น 10 บาท คนก็ยังซื้อๆๆๆ
หรือ สินค้าประเภทไหน
เช่น บุหรี่ ขึ้นไปเถิด เหล้าขึ้น ไป คนก็ ยัง ซื้อ..
และประเภทไหน
ถ้าคู่แข่ง ต่ำกว่า 1% ก็ไปซื้อคู่แข่งเลย ไม่มีหรอก loyalty..
???
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 12:41 am
โดย imerlot
...และ
ลักษณะสำคัญ อะไร ทำให้ บ. นั้น เป็น "price maker" ได้
เช่น
1. คุณภาพที่เป็นที่พึงพอใจสุดยอด..ใช่หรือไม่
สมมติ กระเป๋าใบแบรนเนมละ3แสน หรือ นาฟิกาแบรนเนมราคาเรือนล้าน
หรือ รถสปอร์ตราคาหลาย สิบล้าน เขาขึ้นราคาได้ เสมอ
2. ควมคุมตลาดขนาดใหญ่
เช่น มียอดพิมพ์ 1 ล้านฉบับ ต่อวัน
หรือ มีร้านค้าย่อย 5พัน ร้านในศูนย์นี้
ก็ขึ้นราคาได้ ..ใช่หรือไม่
3. ต้องใช้ประจำ
แบบ เหล้า เบียร์ มันชินกับรสนี้แล้ว..ใช่หรือไม่
4. ..ช่วยกันหน่อย..VI..หล่อสวยๆ รวยๆ
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 2:42 am
โดย omega
ตั้งประเด็นได้น่าสนใจมากครับ
ผมนึกไปถึงพวกยาสามัญประจำบ้านที่ไม่ได้ใช้บ่อยๆเช่น อีโน ขึ้นราคาซัก 20% ผมคงไม่ได้รู้สึกอะไร แล้วยิ่งเวลาจุกเสียด แน่นท้อง ผมคงไม่กล้าลองยี่ห้ออื่นน่ะครับ ให้ฟรียังไม่เอาเลย 555
ส่วนแบบประเภทถ้าคู่แข่งต่ำกว่า 1% ย้ายเลยทันทีก็เช่น โบรกเกอร์ ครับ 555
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 12:30 pm
โดย arica
จำเป็นต้องใช้ ครับ เพราะถ้าทำเองก็ไม่คุ้ม เช่นผลิตไฟเอง ผลิตน้ำเอง ปลูกข้าวกินเอง เป็นต้น
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 12:31 pm
โดย arica
arica เขียน:จำเป็นต้องใช้ ครับ เพราะถ้าทำเองก็ไม่คุ้ม เช่นผลิตไฟเอง ผลิตน้ำเอง ปลูกข้าวกินเอง เป็นต้น
ซึ่งคุณภาพที่เราได้รับ ก้ไม่ได้ดีอะไรหนา แต่เราต้องทนใช้
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 1:21 pm
โดย iruma
BRAND
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 10:26 pm
โดย imerlot
Buffett Says Pricing Power More Important Than Good Management
By Andrew Frye and Dakin Campbell - Feb 18, 2011 12:00 PM GMT+0700
http://www.bloomberg.com/news/2011-02-1 ... ement.html
..
Warren Buffett, the billionaire chief executive officer of Berkshire Hathaway Inc., said
he rates businesses on their
ability to raise prices and sometimes doesn’t even consider the people in charge.
“The single most important decision in evaluating a business is pricing power,”
Buffett told the Financial Crisis Inquiry Commission in an interview released by the panel last week.
“If you’ve got the power to raise prices without losing business to a competitor, you’ve got a very good business. And if you have to have a prayer session before raising the price by 10 percent, then you’ve got a terrible business.”
..
“The extraordinary business does not require good management,” Buffett said in the interview, which was conducted on May 26 in Omaha, Nebraska.
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 10:43 pm
โดย imerlot
ส่วน
อันนี้
http://blog.sigmaswan.com/2012/03/three ... ut-it.html
เขาให้ ต.ย
3 บริษัท ที่มี pricing power
ได้แก่
1.Tiffany & Co ร้านเพชร สุดหรู
2. Coach กระเป๋า ชื่อดัง
3. McDonald แฮมเบอร์เกอร์ ทั่วโลก
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 10:47 pm
โดย imerlot
ส่วนอันนี้ up & down ๆๆๆ ณ 2011-03-07
http://blogs.wsj.com/marketbeat/2011/03 ... t-have-it/
Airlines. Air fares are up four straight months.
Delivery services. Year-over-year price jumps double-digit since early 2010.
Prescription drugs. Prices up six consecutive months.
Toys. Prices up 1.1% in the last month, first increase in four months.
Apparel. Prices up three straight months.
Restaurants. Prices up 11 straight months in the face of sharply higher food costs.
Those struggling to raise prices:
Hotels. Prices down six of the last seven months.
Furniture. Prices down five of the past seven months.
New cars. Down four straight months, year-over-year prices negatives. Rising chatter of price wars.
Computers/peripheral. Prices down six straight months.
Appliances. Prices down “significantly” in two of the last four months.
Audio and video equipment. Prices down in five of the last seven months.
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: จันทร์ มี.ค. 26, 2012 11:20 pm
โดย iruma
สัญญาณข้อที่สอง ก็คือ บริษัทสามารถควบคุมราคาขายของสินค้าของบริษัทได้ดี นั่นก็คือ บริษัทสามารถกำหนดหรือควบคุมราคาขายสินค้าของบริษัทได้ในระดับที่มีเหตุผล คือ มีกำไรที่เพียงพอ นี่เป็น Value หรือคุณค่าของกิจการ ถ้าเราพบว่ากิจการไม่สามารถควบคุมราคาขายได้เช่นกิจการที่ขายสินค้าโภคภัณฑ์ หรือกิจการที่มีการแข่งขันกันรุนแรงมาก แบบนี้เป็นสัญญาณว่ากิจการมีคุณค่าน้อย
สัญญาณแห่งคุณค่า - ดร.นิเวศน์ เหมวชิรวรากร
http://bit.ly/afbnS1
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: อังคาร มี.ค. 27, 2012 8:44 am
โดย imerlot
ตอนต่อ2ที่์NotreDamn หลัง จาก buffet พูดถึง Hershey bar
ต่อด้วย นสพ...และ หนังสือข้อมูลม้าแข่ง
***Full Transcript.of Buffett's at NotreDamn lectures 1991***(ครรเก็บไว้อ่าน)
http://www.tilsonfunds.com/BuffettNotreDame.pdf
http://seekingalpha.com/article/77578-b ... ing-prices
I’ll try this on the students later:
What’s the
highest price of a daily newspaper in the United States? [Pause]
[This is what he said to the students later: Most of you are familiar with it. The highest priced daily newspaper in the United States, with any circulation at all, is the
Daily Racing Form. It sells about
150,000 copies a day, and it has for about 50 years, and it’s either $2.00 or $2.25 (they keep raising prices) and it’s essential. If you’re heading to the racetrack and you’ve got a choice between betting on your wife’s birthday, and Joe’s Little Green Sheet, and the Daily Racing Form, if you’re a serious racing handicapper, you want The Form.
You can charge $2.00 for The Form, you can charge $1.50, you can charge $2.50 and people are going to buy it.
It’s like selling needles to addicts, basically.
It’s an essential business. It will be an essential business five or 10 years from now. You have to decide whether horse racing will be around five or 10 years from now, and you have to decide whether there’s any way people will get their information about past performances of different horses from different sources.
But
you’ve only got about two questions to answer, and if you answer them, you know the business will make a lot of money. The Form has huge profit margins, incidentally. Wider than any other newspaper. They charge what they want to basically. It’s an easy to understand business – so easy to understand.
two questions to answer..นี้มันอะไร
will be an essential business five or 10 years from now?
whether there’s any way people will get their information about past performances of different horses from different sources.? (ใช่หรือไม่)
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: อังคาร มี.ค. 27, 2012 9:16 am
โดย imerlot
Again, in 1998 as he lectured students of the University of Florida, Buffett riffed on the brand and pricing power of his favorite purchase - See’s Candies:
"When we looked at that business—basically, my partner, Charlie, and I:
we needed to decide if there was some untapped pricing power there.
Where that $1.95 box of candy could sell for $2 to $2.25. If it could sell for $2.25 or another $0.30 per pound that was $4.8 on 16 million pounds. Which on a $25 million purchase price was fine. We never hired a consultant in our lives; our idea of consulting was to go out and buy a box of candy and eat it. What we did know was that they had share of mind in California. There was something special. Every person in Ca. has something in mind about See’s Candy and overwhelmingly it was favorable. They had taken a box on Valentine’s Day to some girl and she had kissed him.
If she slapped him, we would have no business. As long as she kisses him, that is what we want in their minds. See’s Candy means getting kissed. If we can get that in the minds of people, we can raise prices. I bought it in 1972, and every year I have raised prices on Dec. 26th, the day after Christmas, because we sell a lot on Christmas. In fact, we will make $60 million this year. We will make $2 per pound on 30 million pounds. Same business, same formulas, same everything--$60 million bucks and it still doesn’t take any capital. "
Link to Transcript:
http://www.tilsonfunds.com/BuffettUofFloridaspeech.pdf
Re: "price maker" or "price taker"
โพสต์แล้ว: อังคาร มี.ค. 27, 2012 9:20 am
โดย imerlot
more on see's candy at..
http://seekingalpha.com/article/67191-b ... -from-1972
Indeed, I believe that See’s, though it obtains the bulk of its revenues from only a few states, accounts for nearly half of the entire industry’s earnings.